Subject: Isikuandmete edastamine Liiklusregistrist Statistikaametile
From: "Martin Ots" <[email-masked]>
To: "AKI info"
Cc: Sander Jürgenson <[email-masked]>, "Reimo Tarkiainen" <[email-masked]>, "Karin Victoria Kuuskemaa-Ivanov" <[email-masked]>
Date: Mon, 5 Aug 2024 14:55:53 +0300

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Pöördume Teie poole seoses Statistikaameti taotlusega saada andmeid
Liiklusregistrist. Need andmed on vajalikud Rahandusministeeriumile
automaksu eelarvestamiseks riigieelarve koostamisel ning EUROMODi
majandusprognoosimudeli täiendamiseks. Lisaks on andmeid vaja Tallinna
Tehnikaülikooli ja Tartu Ülikooli teadustöödeks.

Statistikaamet on esitanud päringu, milles soovitakse saada järgnevaid
andmeid: isikukood, EHAK kood, isiku päritoluriigi tunnus, ees- ja
perekonnanimi, sünniaeg, sugu, äriregistri kood, äriregistri nimi ning
sõiduki detailandmed. Statistikaamet on öelnud, et nad seovad saadud
andmed teiste andmebaasidega, et täiendada Euromodi andmestikku, mis
sisaldab andmeid teistest registritest inimeste nt. leibkondade
sissetulekute kohta (sidumine teiste registritega toimub isikukoodi või
äriregistri koodi alusel). See on vajalik Rahandusministeeriumile, et
analüüsida maksumuudatuste mõju näiteks automaksu osas.

Soovime Teie hinnangut, kas selline andmete edastamine Statistikaametile
on lubatud. Meie hinnangul võib tekkida olukord, kus luuakse
superandmebaas. Oleme tutvunud õiguskantsleri hinnanguga EMTA ja
Statistikaameti juhtumi osas ning juhindunud
<https://www.oiguskantsler.ee/et/seisukohad/seisukoht/k%C3%A4ibedeklaratsi
ooni-lisa-andmete-kasutamine-teadust%C3%B6%C3%B6s>
https://www.oiguskantsler.ee/et/seisukohad/seisukoht/k%C3%A4ibedeklaratsio
oni-lisa-andmete-kasutamine-teadust%C3%B6%C3%B6s  ka Liiklusseaduse § 184
lg 3 p 1, mille kohaselt füüsiliste ja juriidiliste isikute andmed ei ole
avalikud, andes isikutele õigustatud ootuse, et Transpordiamet ei väljasta
neid andmeid ning  asutusena soovime vältida olukorda, kus inimeste
isikuandmed võiksid ootamatult avalikuks saada.

Statistikaamet soovib andmeid kahe aasta kohta. Meie hinnangul on tegemist
suure andmemahuga, mis hõlmab ligikaudu 1,3 miljonit sõiduki ja 1,5
miljoni seotud isiku kohta aastas (isiku seos on mitu mitmele ehk üks isik
saab olla nii omanik kui ka vastutavkasutaja teise sõiduki juures). Lisaks
on taotluses soovitud ka sõidukite staatused, mis suurendab andmete mahtu
mitmekordselt.

Transpordiametina soovime käituda vastutustundliku andmetöötlejana ning
seetõttu soovime Teie poolset hinnangut, kas me peaksime väljastama
sõidukitega seotud isikute isikuandmed Statistikaametile. Riikliku
statistika seaduse § 3 ja 20 kohaselt on Statistikaametil küll laialdased
volitused, kuid me soovime olla kindlad, et andmete väljastamine on
õiguslikult põhjendatud ja vastab isikuandmete kaitse nõuetele.

Lisame juurde ka Statistikaameti päringu dokumendi.

Parimat!

Martin Ots

andmehaldur
analüütika ja andmete üksus

+372 550 1809
 <https://www.transpordiamet.ee/> www.transpordiamet.ee